Opustený Píľanský tunel
Píľanský tunel (nesprávne Píliansky tunel) dnes síce ešte existuje, ale vlaky cezeň už nechodia. Jedná sa o opustené technické dielo v dĺžke 124,70 m vybudované pre Uhorskú severnú železnicu v rokoch 1870 - 1872. Viac ako 100 rokov slúžil potrebám na železničnej trati medzi Zvolenom a Lučencom.
V rokoch 1872 - 1983 tunelom viedla jednokoľajná železnica. V 80-tych rokoch 20. storočia trať medzi Kriváňom a Lovinobaňou bola zdvojkoľajnená a zároveň preložená do tesného susedstva starej trate, obchádzajúca skalné bralo, čím tunel (rekonštruovaný v roku 1948) stratil využitie. Koľaj idúca v tuneli bola po výstavbe dvojkoľajky zrušená.
Toto technické dielo leží v blízkosti železničnej zastávky Píla (v období 1. ČSR nazývanej ako Píla pod Javorom).
Prvotné úvahy o výstavbe železničnej trate Pešť – Salgótarján – Lučenec – Zvolen – Vrútky sa objavili už v roku 1862 v súvislosti so zvyšujúcou sa spotrebou uhlia v Uhorsku. Napriek nepriaznivým poveternostným podmienkam a náročným stavebným pomerom sa podarilo úsek Salgótarján – Lučenec odovzdať do prevádzky 4. mája 1871 a trať z Lučenca do Zvolena dlhá 52 km bola do prevádzky odovzdaná 18. júna 1871. Jednokoľajný tunel dlhý 124,70 m bol postavený rakúskou tunelovacou metódou. Tunel je postavený v oblúku. Zvláštnosťou tunela je, že v ňom nie sú vybudované bezpečnostné výklenky. Napriek svojmu veku je tunel v dobrom stave (dá sa ním prejsť za pár minút).
vstupný portál od Lučenca
v súčastnosti si cez tunel skracujú cestu autá
pred južným portálom tunela (od Lučenca)
pred severným portálom (od Zvolena)
tunel je v dobrom stave, bez puklín a rozpadu